lördag 25 februari 2012

Ett nytt försök med kap 3

Jag fick bakläxa på förra kapitlet. Lisa gjorde en Ylva. Ylva är min redaktör. Hon är svinbra, supersupersnäll och jättehård. När jag skickade min förra bok, "Välkommen hem", så ville Ylva att jag skulle stryka de inledande 40-50 sidorna. Rakt av. Jag fick lite hjärtklappning av det förslaget, ja. Sen kompromissade vi. (Det betyder att vi gör till minst 90% som Ylva vill. Men jag tror alltid att jag är med och bestämmer, däri ligger redaktörsstorheten.)
Iallafall, glad i hågen skickade jag kapitel 3 till Lisa. Svar kom inom 10 min. "Jättefint! Men jag tror vi måste stryka allt och gå snabbare fram." Och det jobbiga är ju att det var rätt.
Så nu har jag skrivit om. Nu går det snabbt. Hej och HÅ vad det går snabbt!
Skickade igår. Utlyste rikslarm på twitter när jag inte fått svar inom 10 min. Svar kom sen. Kapitlet var okej.

Intressant detta med responsen förresten. Hur lång tid man har på sig. När man skickar sitt manus till förlaget så vet jag att det tar några veckor. När Lisa skickade sitt förra kapitel till mig hade jag en skitstressig dag på jobbet så jag snabbögnade och glömde bort att svara just då för något annat kom emellan. Och sen glömde jag bort det helt tills jag fick mejl efter tre timmar. Ämnesraden var "noj noj". Var jag sur? Tyckte jag det var skit? Osv osv. Nej, jag var bara busy ju, förlåt.
Och igår tog det då 10 min för mig innan jag kände att måttet var rågat.
Gud nåde om man skulle råka... ja, befinna sig i ett internetlöst tillstånd under lång tid när vi skickar kapitlen åt varandra. Lång tid = en halvtimme.

/ Johanna

1 kommentar:

  1. Ha, ha!

    Låter ytterst jobbigt!
    Men ni verkar ju ha rätt kul också.

    SvaraRadera